2011. október 8., szombat

Almás-mogyorós pite

Megérkezett az ősz és ettől egyáltalán nem vagyok szomorú. Ez az az évszak, aminek a hangulatába nagyon bele tudom élni magam. Úgyhogy a kis dísztökök már sorakoznak a gesztenyék társaságában és jöhetnek a tökös-almás-szőlős-körtés ételek is, ahogy az az őszhöz illik. A mogyoró otthoni mogyoróbokorról van, az alma pedig a piacról, ahogy a dísztökök is :)

Hozzávalók:
25 dkg liszt
5 dkg hideg vaj
3 evőkanál olaj
1 tojás
4-5 evőkanál tejföl
néhány csipet só
3 alma
2 marék mogyoró összetörve
2 evőkanál barna nádcukor
őrölt fahéj
őrölt gyömbér
őrölt szerecsendió

A tésztához gyorsan összedolgozom a vajat, lisztet, olajat, tejfölt, sót és a szétválasztott tojás fehérjéjét. Alufóliába csomagoltam és betettem a hűtőbe. Az almákat megmostam és nagy lyukú reszelőn lereszeltem. Megszórtam a nádcukorral, megfűszereztem és feltettem párolódni. Nem tettem alá vizet, enged elég levet az alma. A mogyorót fokhagymanyomóval törtem meg, nekem ez bevált és a szomszéd sem jön fel, hogy miért püfölöm kiskalapáccsal a padlót, bár összesen kb. negyed órát vett igénybe a művelet. A mogyorót kis adagokban pohárba tettem és a klopfoló végével összetörtem. Vannak erre gépiesített eljárások, meg mozsár is, de én egyikkel sem rendelkezem. Sőt a is jó, ha egy erősebb zacskóba tesszük a mogyit és klopfolóval vagy sodrófával kicsit végigmegyünk rajta. A mogyorót is hozzáadtam az almás keverékhez és kb. 8 percig pároltam, időnként megkeverve. A tésztát kivettem a hűtőből, kinyújtottam kicsivel több mint a felét, és eligazgattam egy formában. Ha nem szilikonformában készítjük, érdemes kivajazni előtte a formát.  Az almás-mogyorós tölteléket szépen elsimítottam a tésztán. A kisebbik gombócot is kinyújtottam és elmosott söröskupakkal kis köröket  vágtam bele. Ezt a tésztát óvatosan ráegyengettem a töltelékes tetejére.  A maradék tésztából meg kis golyóbisokat csináltam és azzal körberaktam a művet. Tojássárgájával megkentem a tetejét és előmelegített sütőben 40-50 percig sütöttem. Ha már szép a teteje, akkor kivehetjük. Sajnos ez a tészta nekem kicsit száraz lett, talán több tejföllel, vagy több vajjal puhább maradna. 

A díszítés ötlete Mónikától származik, ahogy az almás sütire való vágyódásom is. 

1 megjegyzés:

  1. Milyen kis szépséges lett!!! És ezekkel a fűszerekkel igazi kis őszi csemege lett!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...