2014. március 23., vasárnap

Profiterole Gordon Ramsaytól

Ez az olasz édesség már rég piszkálta a fantáziám. Ettem már többször, de házilag nem mertem nekiállni. Bánhatom, mert nem is olyan bonyolult, mint ahogy azt képzeltem. Gordon Ramsay receptjét követve készítettem el a tésztát, a tölteléket és az öntetet tetszés szerint lehet variálni.

Kávépudingos profiterole fehércsokis öntettel

Hozzávalók a tésztához:
200 ml hideg víz
125 ml tej
10 dkg vaj/margarin
1 teáskanál cukor
fél teáskanál só
150 gr liszt
4 kisebb tojás

A vizet, tejet, cukrot, sót egy lábosba öntöttem, alacsony lángon kevergettem, míg a cukor és só el nem olvadt benne. Ekkor hozzáadtam a kisebb darabokra vágott margarint is (már itt biztos üvöltött volna a mester és a gangon landolt volna a cucc lábosostul :). Amikor elolvadt benne a margarin, levettem a tűzről. Egy fakanál és a férjem segítségével folyamatos keverés mellett beleszitáltam a lisztet a lábosba. A szitálás végére, ha jó erősen keverik, akkor el is válik az edény falától a tészta. Egyeben ki is hűl annyira, hogy a soron következő tojások ne főjenek meg benne. A négy tojást villával felvertem egy kis tálkában, aztán nagyon lassan belecsorgattam a tésztába, miközben férj folyamatosan keverte fakanállal. 

Amikor szép, egyenletes állagú lesz, akkor jöhetnek a sütőpapíros tepsik. Habzsákból is ki lehet nyomni diónyi méretű tésztahalmokat, de a teáskanál is megteszi. Ne ijedjünk meg, ha kissé szétfolynak, szépen meg fognak emelkedni és nőni a sütőben. Épp ezért 2 centit hagyjunk közöttük. Előmelegített 200 fokos sütőben 18-20 percet írt Ramsay. Nekem 45 perc alatt sültek meg aranybarnára, és egy kicsit feljebb kellett tennem a rácsot, mert alul gyorsabban pirultak. Sütőpor, szódabikarbóna nélkül is szép üregesek lettek, amibe mehetett a töltelék. 38 kisebb-nagyobb gombócom lett belőle.

Hozzávalók a málnahabos töltelékhez:
3 tojásfehérje
3 evőkanál cukor
20-25 dkg málna

Kézi mixerrel elkezdtem felverni a tojásfehérjéket a cukorral, majd mielőtt kemény hab lett volna belőle, hozzáadtam a málnát is, és így vertem tovább. Esetleg egy kis habfixálót lehet bele tenni, de nem szükséges. Fontos, hogy a profiterole-okat csak akkor töltsük meg, miután teljesen kihűltek. 


Málnahab helyett lehet bele pudingot, vagy tejszínhabot tenni, stb. Ha van (maradék) tojásfehérjénk, akkor málna helyett pár evőkanál lekvárt is keverhetünk bele, azzal is nagyon finom.

Málnahabos profiterole étcsokis öntettel

Hozzávalók a csokiöntethez:
100 gr 45 %-os étcsoki
1 evőkanál méz
15 gr vaj
60 ml tej

A kis darabokra tört csokit vízgőz felett megolvasszuk, aztán hozzákeverjük a vajat és a mézet. Amikor elolvadt benne minden, akkor egyenletesre keverjük a tejjel.
Készítettük már fehércsokiból is, akkor ne rakjunk bele mézet, meg elég 10 gr vaj bele.

Most pedig egy tőlem szokatlan dolog, (férj keze van a dologban), részletes fényképes "útmutató" a recepthez.

Kimérjük a 150 gr lisztet

200 ml hideg víz
125 ml tej
Fél teáskanál sót

és 1 teáskanál cukrot adunk hozzá.

Alacsony lángon elolvasszuk a margarint a löttyben.

A lisztet a tűzről levett lábosba szitáljuk

És keverjük, míg el nem válik az edény falától

4 totyi, de nagyobból elég a 3 is

Villával felverjük

Lassan hozzácsorgatjuk és közben keverjük

Szép egyenletesre, lehet alacsony fokozatú kézi mixerrel is

Diónyi halmok kerülnek a tepsire

Aranybarnára sütve és megskalpolva

A 4 dl tejből felfőzött csokipudingba került egy fél csésze kávé is

 Tetejére az öntet 100 gr fehércsokiból 10 gr vajjal és 60 ml tejjel összefőzve

1 megjegyzés:

  1. Hát te nagyon ügyes vagy, meg a férjed is, hogy ilyen szépen lefotózta:) Csorog a nyálam :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...